Serwisy społecznościowe i aplikacje w świecie kolarstwa

Konto Alberto Contadora na Instagramie

W dzisiejszych czasach kiedy niemal każdy korzysta z mediów społecznościowych, również cały świat kolarstwa zawodowego zaczął używać tego kanału komunikacji, aby móc być bliżej kibiców. W łatwy sposób dostajemy informacje dotyczące kolarzy, drużyn czy też innych ciekawostek z nimi związanymi. Czasami ilość informacji przekazywana za pomocą serwisów społecznościowych jest tak duża, że nie jesteśmy w stanie za nimi nadążać.

 

Większość kolarzy profesjonalnie ścigających się na co dzień w wyścigach, ma konto choćby na jednym z kilku serwisów społecznościowych. Najpopularniejszym oczywiście jest Facebook. Konta na popularnym 'fejsie' mają również polscy kolarzy. W taki sposób między innymi ze swoimi fanami komunikuje się zawodnik CCC Sprandi Sylwester Szmyd czy srebrny medalista Mistrzostw Polski Paweł Franczak z ActiveJet. Dzięki temu zawodnicy informują swoich fanów i przedstawicieli media co u nich słychać. Sylwester Szmyd na swoim profilu najczęściej dodaje link do strony swojego bloga, na którym jest bardzo aktywny. Daje to nam - fanom oraz dziennikarzom łatwość w przeglądaniu wpisów naszego zawodnika. Paweł Franczak z kolei za pomocą swojej partnerki, która jeździ z nim oraz całą ekipą na wyścigi przekazuje informacje z przebiegu wyścigu oraz aktualnych informacji na temat formy oraz planów Pawła na następne wyścigi. Bloga prowadzi też zawodnik Lampre Merida Przemysław Niemiec.

 

Blog Sylwestra Szmyda

 

Oprócz wymienionych przeze mnie dwóch zawodników posiadaczem takich kont jest mnóstwo kolarzy. Bądźmy szczerzy - teraz jeżeli chcemy wiedzieć najnowsze informacje na temat danego zawodnika to wpisujemy jego imię i nazwisko w wyszukiwarce Facebook i spokojnie przeglądamy jego najnowsze wpisy oraz zdjęcia z zawodów bądź treningów. Wielu zawodowców lubi również dzielić się ze wszystkimi zdjęciami prywatnymi. Na ten moment Facebook jest wiodącym kanałem informacji.

Czy kolarze oraz kibice wyobrażają sobie brak tego portalu, który daje im tak wiele? Jest to niemożliwe według mnie. Facebook stał się uzależnieniem dla całego świata, nie tylko kolarskiego. Człowiek, który budzi się rano, pierwsze co robi to sprawdza właśnie najnowsze wpisy. Tak samo jest z kibicami i kolarzami. Również dla dziennikarzy jest to forma zdobywania czytelników bądź widzów. Gdyby nie ta strona wiele portali kolarskich nie posiadałoby taką ilość czytelników jak dzięki niemu. Kontakt e-mail powoli odchodzi w dal. Teraz jeżeli chcemy napisać do danej osoby to robimy to za pomocą właśnie Facebooka.

 

Konto Sylwestra Szmyda na Facebook'u

 

Coraz większą popularność wśród kolarzy zdobywa aplikacja Instagram. Korzystać możemy z niej na smartfonach czy urządzeń firmy Apple. Apka, która daje możliwość wrzucenia tylko zdjęcia oraz oznaczyć je tzw. hasztagiem. Kolarze z całego świata korzystają z tego pełną parą. Kibice oraz dziennikarze, którzy posiadają konto na tej apce obserwują bardzo dużą ilość zawodników. Zawodowcy nie próżnują w ilości dodawanych zdjęć czy filmików właśnie z treningów, a czasem i nawet ze środka peletonu. Ekipy kolarskie również mają swoje konta i poprzez zdjęcia i filmy pokazują swoją pracę od środka. Jest to fantastyczna rzecz dla fanów, a nawet dla mniej zainteresowanych ludzi móc zobaczyć jak wygląda np. jazda w samochodzie technicznym.

 

Konto Michała Kwiatkowskiego na Instagramie


Osobiście sam obserwuję ponad setkę zawodników, którzy mają konto na tej aplikacji i dzięki temu wiem w jakich warunkach zawodnicy się przygotowują do kolejnych wyścigów.

Myślę, że już popularny Instagram będzie coraz mocniej wchodził w rynek kolarstwa szosowego oraz górskiego. Powoli do tego typu rzeczy coraz bardziej przekonują się portale dziennikarskie. Prócz prywatnych kont dziennikarzy, coraz częściej możemy wyszukać różne, również polskie portale kolarskie korzystającego z Instagrama. Najczęściej dodają zdjęcia jak wygląda praca od środka w takim serwisie sportowym, ale i często foto-relację z wyścigów oraz krótkie filmiki z zawodnikami.

Oczywiście nie można zapomnieć o Twitterze z którego najczęściej korzystają dziennikarze. W przypadku kolarstwa, jest to serwis, gdzie pojawiają się głównie informacje na temat tego co się dzieje na danym wyścigu. Dzięki niemu dostajemy wiadomości na bieżąco, organizatorzy wyścigów posiadają konta i informują kibiców, kolarzy i całe ekipy o wszystkim co jest ważne i związane z danym wyścigiem. Na kanale Eurosportu często podczas transmisji na żywo pojawią się wpisy różnych ludzi związanych z kolarstwem. Komentatorów właśnie tego kanału już nie raz doprowadził ten portal do uśmiechu oraz dał im zabawny temat na rozmowę. Sam nie jestem przekonany co do niego i nie korzystam z niego, wolę opisywany przeze mnie wcześniej Instagram.

 

Konto Rafała Majki na Twitterze

 

I już na sam koniec kilka słów poświecę chyba najnowszej aplikacji z której korzystają zawodnicy. Niestety nie została ona jeszcze może nie tyle co doceniona przez kolarzy, co jest mało im znana. Dokładnie mówiąc chodzi o bardzo popularnego wśród młodzieży Snapchata. Apka, która służy tylko do wysyłania zdjęć do konkretnej osoby, którą mamy w znajomych. Możemy wysłać zdjęcie lub krótki, kilkusekundowy filmik do osoby, którą zobaczyć może go tylko raz przez kilka sekund. Z kolarzy na swojej liście znajomych mam tylko Pawła Cieślika, zawodnika czeskiej drużyny Baukhnet Author. Nasz kolarz od niedawna korzysta z możliwości Snapchata. Od samego początku jest bardzo aktywny i dzieli się ze swoimi kibicami zdjęciami oraz filmikami z treningów. Mam nadzieję, że coraz więcej zawodników nie tylko z naszego kraju zacznie korzystać z tej apki i jeszcze częściej dzielić się zdjęciami i filmami z treningów.

W tych czasach kolarze czy chcą czy też nie, muszą korzystać chociażby z jednego z tych serwisów czy aplikacji aby zachować swoją rozpoznawalność. Jeżeli zawodnik podpisuje umowę profesjonalną, z automatu musi walczyć by jego osoba była zauważona wśród kibiców i dziennikarzy. Takie gadżety pomogą mu się pojawić na scenie kolarstwa. Kibice kolarstwa są tak bardzo wymagający, że oczekują oni aby kolarze byli w coraz bliższym kontakcie ze swoimi fanami.

 

Autor: Gaspar Otok

Patronat / Współpraca

79 tour de pologne 2022 logo

 

Podkarpacka-Liga-Rowerowa

MaratonMTB.PL

 

 

 

Tauron Lang Team Race psr  Mistrzostwa Polski w kolarstwie szosowym

 LOGO Vienna Life Lang Team Maratony Rowerowe BIKE DAYS logo NT150px 

  logo face black  150cm PĘTLA KOPERNIKA

Harpagan 52 - Człuchów