Polski rynek rowerowy w 2016 - wyniki badań

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe przedstawiło raporty z badań polskiego rynku rowerowego w 2016 roku

 


Pierwszym raportem są wyniki 4. edycji badania konsumenckiego przeprowadzone przez Instytut Badawczy IPC z Wrocławia na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.

W badaniu wzięło udział 607 badanych, którzy w ostatnim roku zakupili rower. Badanie zostało przeprowadzone metodą CATI:


COMPUTER ASSISTED TELEPHONE INTERVIEW, czyli wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny. Metoda zbierania informacji w badaniach ilościowych. W badaniach realizowanych metodą CATI wywiad z respondentem jest prowadzony przez telefon, a ankieter odczytuje pytania i notuje uzyskiwane odpowiedzi korzystając ze specjalnego skryptu komputerowego. Skrypt pozwala na pewne zautomatyzowanie kwestionariusza – np. poprzez zarządzanie filtrowaniem zadawanych pytań lub losowanie kolejności, w jakiej określone kwestie będą odczytywane respondentowi.

 

Wnioski:

1.  W 2016 roku zdecydowanie częściej kupowano nowe rowery – 76,9% w stosunku do 23,1% rowerów używanych. Odwróciło to tendencję z poprzednich lat: od 2013 roku do 2015 roku obserwowano wzrost odsetka zakupu rowerów używanych, przy jednoczesnym stopniowym spadku zakupów rowerów nowych. Kobiety nadal znacznie częściej niż mężczyźni decydują się na sprzęt nowy. Zakup fabrycznie nowych rowerów jest najczęstszy wśród 35 – 44-latków.

 

2. Ponad połowa osób, które kupiły nowy rower w 2016 roku, wybrała specjalistyczny sklep rowerowy (54,6%). Na drugim miejscu znalazł się sklep ogólnosportowy (19%).  Na hipermarket wskazało 8,3% badanych, a 16,4% kupiło nowy rower przez Internet (9,1% w sklepie internetowym, a 7,3% na portalu aukcyjnym typu Allegro, e-Bay). Wśród innych miejsc, które zostały wskazane przez 1,7% badanych pojawiły się takie źródła zakupu jak: hurtownia, targowisko, sklep z produktami niemieckimi, z artykułami dla dzieci, czy zakup roweru za granicą.


3. Najczęściej rowery używane kupuje się od osób prywatnych (50,6%). Od 2013 roku odsetek osób kupujących używane rowery od osób prywatnych malał. W 2016 roku wzrósł aż o 5,1 pkt%. Nieco mniejszą rolę przy zakupie rowerów używanych ogrywa Internet, a coraz częściej tego typu sprzęt kupuje się na targowisku.



4. W 2016 roku nastąpiła zmiana co do typu najczęściej zakupywanego roweru – dotychczas najczęściej kupowano rower górski. W aktualnych badaniach 39,4% respondentów zakupiło rower miejski, a 27% rower górski. Zdecydowanie wzrósł odsetek badanych, którzy zakupili rower dla dziecka. Podział na rowery górskie, które są popularne wśród mężczyzn i miejskie – wśród kobiet jest zachowany od lat. Ponadto kobiety częściej od mężczyzn kupują rowery dziecięce, mężczyźni natomiast częściej wskazują na rowery trekkingowe/crossowe oraz szosowe. Rowery górskie częściej są kupowane przez młodsze osoby niż starsze, chociaż w tym roku nawet młodsze grupy wiekowe częściej kupowały rowery miejskie niż jak dotychczas – górskie. Starsi respondenci zdecydowanie częściej kupują rowery miejskie, a także te ze wspomaganiem elektrycznym.

 

raport-psr-2017.jpg

 

 

5. Wśród marek zakupionych przez respondentów w 2016 roku na pierwszym miejscu znalazł się ex aequo Kross oraz Romet – 10,6%, na drugim miejscu Giant – 6,8%. 5,6% badanych kupiło w 2016 roku B’Twin, 4,1% Meridę, a 3,6% rower marki Kellys.

 

6. Rowery marki Kross oraz Giant są kupowane przez podobną grupę konsumentów – są to najczęściej mężczyźni, osoby pomiędzy 35 a 44 rokiem życia, mieszkańcy największych miast. Romet również jest bardziej popularny w grupie mężczyzn. Tutaj dominują jednak osoby nieco starsze – pomiędzy 45 a 54 rokiem życia, mieszkańcy miast do 50 tysięcy mieszkańców. Natomiast markę B’Twin wybierają najczęściej kobiety, osoby pomiędzy 35 a 44 rokiem życia, mieszkańcy miast do 200 tys. mieszkańców.


7. Cena tak jak w poprzednich latach jest głównym determinantem wyboru roweru. Jeśli konsumenci w 2016 roku decydowali się na zakup rowerów używanych, nieco częściej zwracali uwagę na cenę, wygląd, bliskość miejsca zakupu, znajomość marki oraz znajomość sprzedawcy. O zakupie nowego roweru częściej decydowała jego jakość, specyfikacja techniczna oraz ciekawa promocja. Na przestrzeni lat zdecydowanie spadło znaczenie specyfikacji technicznej roweru oraz znajomość marki, co ma odzwierciedlenie w niskim poziomie jej znajomości.



8. Od lat utrzymuje się tendencja, że dla kobiet ważniejsze są kwestie estetyczne, dla mężczyzn – techniczne. Jednak różnice nie są tak wyraźne jak w poprzednich edycjach badań. Trzy główne determinanty wyboru roweru są takie same dla mężczyzn jak i dla kobiet – to 1. cena; 2. wygląd; 3. jakość. Wygląd roweru zaczyna odgrywać rolę również dla mężczyzn. Do tej pory zdecydowanie częściej na wygląd roweru, jako motywator jego zakupu, wskazywały kobiety. Biorąc pod uwagę inne determinanty to mężczyźni częściej wskazują na specyfikację techniczną oraz znajomość marki. Dla kobiet liczy się bardziej ciekawa promocja oraz inne determinanty wyboru roweru.



9. Średnia kwota przeznaczona na zakup roweru była niższa niż w poprzednich edycjach badań i wyniosła w 2016 roku 1427,36 zł. Jest ona zdecydowanie wyższa wśród mężczyzn oraz w przypadku zakupu rowerów nowych

 

10. Nadal zdecydowana większość badanych samodzielnie podejmuje decyzję o zakupie roweru. Decyzyjność jest wyższa wśród mężczyzn oraz w przypadku zakupu używanego roweru. Kobiety natomiast częściej niż mężczyźni polegają na opinii rodziny, znajomych. Zarówno opinia sprzedawcy, jak i znajomych, rodziny liczy się bardziej w przypadku zakupu nowego roweru niż używanego

 

11. Badania z 2016 roku, podobnie jak w poprzednich pomiarach, pokazują, że respondenci bardzo często użytkują rowery – prawie jedna trzecia codziennie (32%), a 42% kilka razy w tygodniu. Generalnie głównym celem jazdy na rowerze jest przyjemność i relaks. Tak jak w przypadku determinantów wyboru roweru, tak w przypadku jego użytkowania zacierają się różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami. Wyjątek stanowi jazda sportowa/wyczynowa, która jest nieco bardziej popularna wśród mężczyzn niż wśród kobiet

 

12. W 2016 roku 27% badanych serwisowało swój rower. To zdecydowanie mniejszy odsetek badanych niż w 2015 roku – 60,7% respondentów. Nadal rower serwisuje większy odsetek mężczyzn niż kobiet, jednak w 2016 roku zdecydowanie częściej oddawano rower do serwisu niż naprawiano go we własnym zakresie. Na samodzielną naprawę roweru częściej decydują się mężczyźni. Kobiety natomiast częściej oddają rower do serwisu.



13. W 2016 roku liderem ze względu na spontaniczną rozpoznawalność marki swoich produktów staje się Romet – 36,2% (Romet jest również liderem w Top Of Mind – 23,2%). Na drugim miejscu uplasował się Giant – 18,8%, a na trzecim Kross – 18,1%. W porównaniu do poprzednich edycji badania widać zdecydowany wzrost znajomości spontanicznej dla Rometa oraz Decathlonowej marki B’Twin. Spadek na przestrzeni lat odnotowano w przypadku marek: Giant, Kross, Specialized, Scott oraz Gazelle. Natomiast marki: Kellys, Author i Unibike po spadku znajomości spontanicznej w 2015 roku, w 2016 poprawiły nieco swoje wyniki.



14. Ponad połowa osób nie zamierza kupować kolejnego roweru – wśród nich zdecydowana większość to najstarsi badani. Jeśli badani mają w planach kolejny zakup, to 11,7% zamierza go zrealizować w przeciągu roku, a 13,3% najwcześniej za rok – do trzech lat. Zaskakujący jest wynik dotyczący marki roweru, jaki badani chcieliby kupić – na pierwszym miejscu znalazł się Decathlonowy B’Twin – 11,4%, na drugim miejscu Kross (6,5%), na trzecim Giant (6,1%), następnie Merida i Romet (po 4,2% wskazań).



15. W 2016 roku 45% badanych kupowało części i akcesoria rowerowe. Byli to w większości mężczyźni. Prawie połowa respondentów nie miała i nadal nie ma potrzeb związanych z doposażeniem roweru – tu w większości kobiety. Plany zakupowe pod kątem części i akcesoriów rowerowych ma 8,6% badanych i są to częściej mężczyźni. Typ zakupionego roweru (używany vs nowy) nie ma wpływu na decyzje dotyczące planów zakupowych części i akcesoriów rowerowych.

raport-psr-2017-akcesoria.jpg

16. Od 2013 roku do 2015 roku odsetek osób, które wraz z zakupem roweru, w tym samym roku doposażyły go o części i akcesoria pozostawał na podobnym poziomie. Zwiększał się natomiast odsetek osób, które deklarowały chęć takich zakupów. W 2016 roku zdecydowanie wzrósł odsetek osób, które doposażyły swój rower (o 13,4 pkt%) i znacząco spadł odsetek osób, które planują zakup części i akcesoriów rowerowych (o 14,7 pkt %).



17. Części rowerowe cieszyły się się największą popularnością od 2014 roku wśród zakupów planowanych i dokonanych. W 2016 roku badani najczęściej kupowali akcesoria rowerowe, bez względu na rodzaj zakupionego roweru (nowy vs używany). Odzież rowerową zakupiła jedna trzecia badanych i tu w większości właściciele nowych rowerów. Ci respondenci (właściciele nowych rowerów) nieco częściej kupili lub mają w planach zakup kasku czy akcesoriów dla dzieci. Natomiast właściciele używanych rowerów mają częściej za sobą lub w planach zakup zamiennych części rowerowych. W tej grupie zakupów dominują mężczyźni.

 

18. Na przestrzeni lat obserwuje się wzrost popytu na akcesoria rowerowe – wzrost o 19,7 pkt% oraz na akcesoria dla dzieci – wzrost o 11,4 pkt%. Z roku na rok przybywa również osób, które albo już zakupiły, albo planują zakup kasku. Jedyny spadek odnotowano w przypadku części zamiennych – aż o 47,5 pkt% oraz nieznaczny spadek w przypadku odzieży rowerowej – o 0,9 pkt%.



19. Średnia kwota wydana na zakup części i akcesoriów rowerowych jest niższa niż w poprzednich latach i wynosi 340,55 zł. Średnia kwota planowana na takie zakupy również jest niższa niż w poprzednich latach – 337,61 zł. Ponownie, jak w przypadku dysproporcji wydanej kwoty na zakup roweru pomiędzy mężczyznami i kobietami, tak w przypadku zakupu części i akcesoriów rowerowych, mężczyźni wydają na nie znacznie wyższą kwotę.



20. Zabezpieczenie rowerów przed kradzieżą jest bardzo istotne dla badanych. Pomysł rejestrowania rowerów dla ich zabezpieczenia zdobył poparcie ponad trzech czwartych ankietowanych. Większymi entuzjastami byli właściciele nowych rowerów niż używanych. W 2015 roku odnotowano nieco większy odsetek przeciwników rejestrowania rowerów.



21. W 2016 roku po raz pierwszy zapytano o ubezpieczenie roweru. 80,6% badanych nie ubezpiecza swojego roweru. Tylko 4% zadeklarowało, że ubezpiecza swój rower – przede wszystkim właściciele nowych pojazdów, którzy najczęściej na tą usługę przeznaczają 100 zł, natomiast średnia kwota ubezpieczenia wyniosła 97,78 zł. 15,5% respondentów ma zamiar ubezpieczyć swój rower – tu również przeważają właściciele fabrycznie nowych pojazdów, a na ten cel najczęściej chcą przeznaczyć albo 100 zł albo 200 zł. Średnia kwota, jaką właściciele rowerów chcą przeznaczyć na ich ubezpieczenie do 153,64 zł.

 

Drugą analizą, które przeprowadziło Polskie Stowarzyszenie Rowerowe było przeprowadzono w oparciu o dane wtórne (zastane) zaczerpnięte z trzech instytucji:

  • Główny Urząd Statystyczny – dane z dwóch źródeł:
    - z opracowań „Biuletyn Statystyczny” w zakresie informacji dotyczących produkcji rowerów w rozbiciu na poszczególne miesiące 2016 roku i lat poprzednich,
    - z Bazy Danych Handlu Zagranicznego – w zakresie importu oraz eksportu rowerów oraz ich części i akcesoriów.
  • Centrum Analityczne Administracji Celnej – dane w zakresie importu oraz eksportu rowerów i innych elementów.
  • Confederation of the European Bicycle Industry – dane w zakresie produkcji i sprzedaży rowerów w poszczególnych krajach Unii Europejskiej dostępne w corocznych raportach „European Bicycle Market”.


Produkcja rowerów w Polsce w roku 2016 nieznacznie spadła w stosunku do roku 2015, była jednak wciąż wyższa niż w latach 2013-2014. Jak bowiem wynika z danych GUS w roku 2016 wyprodukowano 1 006 600 sztuk rowerów, co było liczbą niższą niż 1 034 900 sztuk w roku 2015, a jednocześnie wyższą niż 991 100 sztuk wyprodukowanych w roku 2014.

Polska od lat pozostaje jednym z bardziej znaczących producentów rowerów w Europie – jej udziały w rynku w roku 2015 wzrosły z 8% do 9% w porównaniu z rokiem 2014. Mimo to straciła miano trzeciego największego producenta rowerów w Unii Europejskiej, co jest związane z ponad dwukrotnym wzrostem udziałów w rynku (z 6% do 14%), jaki odnotowała Portugalia.

Liderami pozostają Włochy (18% udziałów w rynku unijnym) oraz Niemcy (17% udziałów), choć oba te kraje zmniejszyły swoje udziały w rynku rowerowym na przestrzeni ostatnich 2 lat.

W 2015 roku w Unii Europejskiej wyprodukowano 13,15 milionów rowerów. Po notowanym od 2008 roku systematycznym spadku liczby rowerów produkowanych w Unii Europejskiej, rok 2014 przyniósł niewielką poprawę, która została ugruntowana w roku 2015. W ostatnich dwóch latach notowano bowiem wzrost liczby produkowanych rowerów o 5% (lata 2013/2014) i kolejne 10% (lata 2014-2015).

W 2015 roku w Unii Europejskiej sprzedano 20,75 milionów rowerów, co jest wartością dwukrotnie wyższą niż liczba rowerów wyprodukowanych. Pozostałe pochodziły spoza Unii.

Sprzedaż rowerów w krajach Unii Europejskiej od roku 2012 nieznacznie, choć systematycznie, rośnie – na przestrzeni lat 2013/2014 wzrost ten wyniósł 2,8%, a w latach 2014/2015 – 2,0%.

 


Krajem, do którego eksport rowerów wyprodukowanych w Polsce od lat utrzymuje najwyższą wartość pozostają Niemcy. Dostępne dane za rok 2016 wskazują, że eksport do tego kraju stanowił 65% ogólnej wartości eksportu rowerów z Polski. W trzech pierwszych kwartałach 2016 roku wartość eksportu do Niemiec w porównaniu z rokiem 2015 była niższa o 7,8 mln zł (3,0%), co sugeruje, że wartość ta w całym roku znacznie przewyższy kwotę z roku 2015.

Drugim największym odbiorcą produkowanych w Polsce rowerów jest Francja, choć wartość eksportu do tego kraju zmniejszyła się o 11 mln zł (o 26,4%).

Na przestrzeni lat 2015/2016 w największym stopniu wzrosła wartość eksportu rowerów do Wielkiej Brytanii oraz na Litwę. W przypadku Wielkiej Brytanii w ciągu zaledwie trzech pierwszych kwartałów 2016 roku zanotowano niemal czterokrotny wzrost wartości eksportu, a w przypadku Litwy – pięciokrotny.

Największy spadek wartości eksportu polskich rowerów w latach 2015-2016 odnotowano natomiast w odniesieniu do Austrii oraz Rosji – wartość eksportu do Rosji zmniejszyła się o ponad połowę (o 3,6 mln zł), a do Austrii o 40% (o 6,3 mln zł).


Głównym partnerem handlowym Polski na rynku rowerowym z obrotami wartości 281,3 mln złotych, podobnie jak w poprzednich latach, są Niemcy, co wynika z bardzo dużej wartości eksportu polskich rowerów do tego kraju. Drugie miejsce z obrotami sześciokrotnie niższymi (46,4 mln zł) zajmuje Portugalia, choć w jej przypadku wynika to z bardzo dużej wartości importu rowerów do Polski.

Import w całości decyduje o obrotach handlowych z trzecim największym partnerem Polski na tym rynku, jakim jest Tajwan. Na obroty wynoszące 36,1 mln złotych składa się wyłącznie import przy braku eksportu rowerów do tego kraju. Pozostałymi głównymi partnerami Polski na rynku rowerowym, z którymi wymiana handlowa przekracza kwotę 10 mln złotych, są w kolejności: Francja, Holandia, Włochy, Rumunia, Sri Lanka, Czechy, Austria, Kambodża oraz Szwecja.

Średnia cena nowego roweru w Polsce należy do jednej z najwyższych w Europie, jednak w latach 2014-2015 utrzymywała się na niemal tym samym poziomie (wzrost z 380 do 385 euro). Najwyższa średnia cena nowego roweru – 914 euro – odnotowana została w Holandii, najtańsze rowery można natomiast kupić w krajach bałtyckich (gł. Łotwa, Estonia), na Bałkanach (Chorwacja, Bułgaria, Rumunia) i w krajach Europy środkowo-wschodniej (Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia), a także w Grecji, Irlandii, Portugalii i na Malcie.

 

raport-psr-2017-cena.jpg

 

Źródło: mat.prasowe; Polskie Stowarzyszenie Rowerowe

Patronat / Współpraca

80 tour de pologne 2023 logo

Orlen Wyścig Narodów 2023

 

 

Podkarpacka-Liga-Rowerowa

MaratonMTB.PL

 

 

 

Tauron Lang Team Race psr  Mistrzostwa Polski w kolarstwie szosowym

  LOGO Vienna Life Lang Team Maratony Rowerowe  BIKE DAYS logo  NT150px 

   logo face black   150cm   PĘTLA KOPERNIKA

Harpagan 52 - Człuchów