Eksperci z kraju i świata na VIII Kongresie Mobilności Aktywnej

Aż 330 osób wzięło udział w VIII Kongresie Mobilności Aktywnej, który w dniach 26 i 27 września odbył się w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. Jest to jedna z większych imprez poświęconych niezmotoryzowanej mobilności w Europie Środkowej.

 

Dwie kluczowe liczby związane z tematem komunikacji rowerowej w Gdańsku to dwa i sześć. Dla dwóch procent mieszkańców rower był najczęściej wybieranym środkiem transportu, gdy zaczynaliśmy promować komunikację rowerową, natomiast 6 procent osób poruszających się na rowerach to wynik kilkuletniej wytężonej pracy

– mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej, otwierając Kongres.


Dominowała tematyka rowerowa, ale to właśnie ten sposób przemieszczania się ma największą dynamikę wzrostu w polskich miastach. O tym, że rower jest nowoczesnym środkiem transportu, a przestrzeń miejską należy tworzyć tak, aby zachęcała do jazdy rowerem, przekonywał Mikael Colville-Andersen. Według niego i według większości mieszkańców Kopenhagi, rower to po prostu racjonalny i praktyczny środek poruszania się we współczesnej dżungli miejskiej, w której na samochody po prostu nie ma już miejsca.

 

VIII-KMA-fot-R_Jocher-5.jpg

 

Jeżeli Detroit, miasto zbudowane na potędze motoryzacji, chce odrodzić się jako miasto rowerowe, to jesteśmy we właściwym sektorze businessu. Mamy zapewnioną pracę na wiele lat

– mówił Colville-Andersen, założyciel firmy Copenhagenize Design Company, świadczącej usługi konsultingowe dla miast, które chcą stać się bardziej rowerowe.

 

Tradycyjnie już, częścią Kongresu był studyjny przejazd rowerowy. W tym roku organizatorzy przygotowali nie lada gratkę – możliwość przejazdu rowerami przez Tunel pod Martwą Wisłą przy akompaniamencie Wagnera.

 

 

VIII-KMA-fot-R_Jocher-2.jpg

 


Blaz Lokar z organizacji pozarządowej ZaMestoPoDveh (pol. ZaMiastonaDwóch) opowiedział o wpływie, jaki na rozwój stolicy Słowenii miało wyłączenie poszczególnych ulic z ruchu samochodowego. Metodą małych kroków ulice Lublany zaroiły się od rowerzystów i pieszych.


Dzięki prezentacjom Merta Yaygela i Mustafy Karakusa przenieśliśmy się na chwilę poza kontynent europejski i poznaliśmy ogromne aspiracje tureckiej metropolii – Izmiru. W Gdańsku na własnej skórze przekonaliśmy się, że ruch rowerowy w Izmirze ma ogromny potencjał. W końcu w European Cycling Challenge ścigaliśmy się do ostatnich godzin.


Jako, że Kongres poświęcony jest niezmotoryzowanym formom mobilności, wspaniale odnalazła się na nim Petra Jens, opowiadając o niezwykłej dbałości o warunki ruchu pieszego w Wiedniu. Prezentację o logistyce dostaw do centrum miasta przedstawił Carlo Andriolo z włoskiej Vicenzy. Gdańsk szczególnie uważnie przygląda się Vicenzie, tym bardziej, że obydwa miasta realizują projekt SOLEZ, którego celem jest m.in. wymiana dobrych praktyk.

 

VIII-KMA-fot-R_Jocher-3.jpg

 


Podczas warsztatów projektowania przestrzeni publicznych powstały interesujące koncepcje zagospodarowania Targu Drzewnego i placu Orląt Lwowskich we Wrocławiu. Z kolei Daniel Chojnacki, z Wrocławia, dzielił się doświadczeniami w zakresie zwracania przestrzeni publicznych pieszym i rowerzystom.


Pod oryginalnie brzmiącym tytułem „Kolizja transportowych subświatów (w oceanie plemiennych wartości)", prof. Tomasz Szlendak wejrzał w głąb umysłów kierowców, pieszych i rowerzystów. Trzeba przyznać, że nie zawsze są to umysły przepełnione pokojem i chęcią współpracy, ale nadzieja na zakończenie wojny między nimi jednak istnieje. Z kolei dr Krzysztof Stachura dzielił się refleksjami na temat społecznych aspektów mobilności.


Jeden z paneli poświęcono kampaniom społecznym promującym komunikację rowerową – kierowanej do dorosłych Rowerem do pracy – European Cycling Challenge oraz adresowanemu do najmłodszych Rowerowemu Majowi. W debatach na ich temat doświadczeniami dzielili się zarówno uczestnicy jak i koordynatorzy.

 

VIII-KMA-fot-R_Jocher-4.jpg

 


Przyszłość mobilności w miastach należy też do transportu zautomatyzowanego. Prezentację na ten temat przedstawił Piotr Smolnicki. Wizja autobusów bez kierowców staje się coraz bardziej realna, a testy w przestrzeni miejskiej w ramach projektu SOHJOA Baltic przeprowadzi Gdańsk. Na szczęście jedno jest pewne – samojezdnych rowerów bez rowerzystów chyba nie uświadczymy, tu jesteśmy potrzebni i zawsze będziemy.

Z pewnością będzie również coraz więcej rowerów wspomaganych elektrycznie, które jak przekonywał Grzegorz Krajewski, okazują się bardzo użyteczne w pagórkowatych miastach, takich jak Gdańsk.


Gdańsk dużą wagę przywiązuje do wspierania inwestycji i zarządzania mobilnością poprzez dane liczbowe. Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej, przedstawił wnioski z gdańskich badań ruchu oraz zdradził, jak miasto wykorzystuje te dane.

 

VIII-KMA-fot-R_Jocher-7.jpg


W programie kongresu nie mogło zabraknąć tematu roweru publicznego. System świetnie działający w Warszawie, zaprezentował Marcin Czajkowski, a inwestycję planowaną w obszarze metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, zapowiedział Krzysztof Perycz-Szczepański. Być może następny przejazd rowerowy w ramach Kongresu będzie można odbyć na rowerze metropolitalnym? Jeśli nie następny, to dziesiąty – jubileuszowy.

 

 

 

SKLEP.ROWERY.pl - rowery akcesoria

 

Źródło:  materiały prasowe  Fot. Roman Jocher/ Referat Mobilności Aktywnej UM w Gdańsku

Patronat / Współpraca

80 tour de pologne 2023 logo

Orlen Wyścig Narodów 2023

 

 

Podkarpacka-Liga-Rowerowa

MaratonMTB.PL

 

 

 

Tauron Lang Team Race psr  Mistrzostwa Polski w kolarstwie szosowym

  LOGO Vienna Life Lang Team Maratony Rowerowe  BIKE DAYS logo  NT150px 

   logo face black   150cm   PĘTLA KOPERNIKA

Harpagan 52 - Człuchów