Rower w wymiarze społecznym - wystawa w BWA Wrocław
Jaką rolę pełni rower w wymiarze społecznym? Można się o tym przekonać na wystawie Velodream, odbywającej się w ramach Biennale Sztuki Zewnętrznej OUT OF STH.
Wystawa trwa od 30 maja do 31 sierpnia br. Jak możemy przeczytać w przygotowanym opisie: "rower - symbol wolności, emancypacji i postępu ludzkości, który od początku swojej historii wyzwala pozytywną energię i emocje". Zapraszamy do Wrocławia :)
Galeria Awangarda
50-149 Wrocław, ul. Wita Stwosza 32
Wystawa VELODREAM - przygotowana przez Stowarzyszenie KRAFT
Głównym wydarzeniem tegorocznej edycji Międzynarodowego Biennale Sztuki Zewnętrznej OUT OF STH jest Velodream - wystawa przygotowana na zaproszenie BWA Wrocław przez stowarzyszenie KRAFT (Lille, Francja). Jej tematem jest rower - symbol wolności, emancypacji i postępu ludzkości, który od początku swojej historii wyzwala pozytywną energię i emocje. Dlatego też wystawa Velodream inspiruje się rowerem nie w kontekście sportu, lecz w jego wymiarze społecznym, nawiązując do takich pojęć i zjawisk jak różnorodność, gromadzenie się, spontaniczna kreatywność, projektowanie typu „zrób to sam”, a także do miejskiego krajobrazu i ekologicznego sposobu przemieszczania się.
Chris Gilmour (Wielka Brytania), Bike (motor assist) [Rower (z motorkiem)], 2010, rzeźba wykonana z tektury
Wystawa Velodream prezentuje współczesne dzieła sztuki stworzone przez artystów z całego świata, wykonane w różnych mediach i technikach. Prace te - zaangażowane, poetyckie, wizjonerskie i żartobliwe – celebrują jazdę na rowerze samą w sobie, ale także ponownie przyglądają się miastu pod kątem tego zjawiska. To, co dotychczas kojarzyło się z wyczynowym sportem i rekreacją, przejmuje rządy w mieście! Zamiast miasta, w którym jest welodrom, wyobraźmy sobie miasto, które jest welodromem…
Musimy rozszerzyć obecne pojmowanie kultury rowerowej. Rower to już nie tylko wypoczynek, rozrywka czy sport wyczynowy. Współcześnie rower przeobraża przestrzeń miejską stając się siłą napędzającą różnorodność, odrodzenie, dynamizm i kreatywność. Rowerzyści, artyści, urbaniści i designerzy (a czasem wszyscy jednocześnie) wrzucają wyższy bieg by dotrzeć dalej, widzieć więcej…
Folke Köbberling & Martin Kaltwasser (Niemcy), Cars into bicycles (Rowery z samochodu), 2010, instalacje
To właśnie ten twórczy impuls chcielibyśmy przekazać za pośrednictwem naszej wystawy - impuls promujący społeczeństwo bardziej przyjazne środowisku, zrównoważony rozwój miasta i dostosowanie przestrzeni do potrzeb jego mieszkańców, którzy sami dokonują tych zmian.
Wystawa Velodream jest współorganizowane przez stowarzyszenie KRAFT, Lille (Francja) i kuratorowana przez Blandine Roselle i Sarah Cnudde.
Thomas Yang (Singapur), Cityscape (Krajobraz miasta), 2012, litografia (c)100copies
COGOO (Japonia), Turntable rider (Cyklista adapter), 2012, wideo
O wystawie od kuratorki
Początkowo uważany za rozrywkę zarezerwowaną dla burżuazji, rower zyskał popularność jako sport na przełomie XIX i XX wieku. Po wyemancypowaniu się kobiet i młodzieży stał się narzędziem umożliwiającym ruchliwość społeczną - dzięki udziałowi w wyścigach, zarówno torowych jak i szosowych, robotnicy mieli szansę na zdobywanie nagród, zyskanie sławy i szacunku. Pod koniec XIX wieku welodromy cieszyły się już wielką popularnością w europejskich i amerykańskich miastach, będąc centralnym punktem imprez goszczących osobistości tamtych czasów. Począwszy od wczesnych lat XX wieku rower stał się dla klas niższych zarówno środkiem codziennego transportu, jak i sposobem na wakacyjny wypoczynek. Rowery były już wtedy dostępne wszędzie i dla każdego.
Romain Bourdieux & Thomas Pomarelle (Francja), Cyclemon, 2013, grafika
W latach 60. rowery ustąpiły popularności samochodom. Był to efekt działań władz amerykańskich, które intensywnie promowały przemysł samochodowy chcąc w ten sposób wspomóc rozwój przemysłowy kraju. Mimo to w tym samym czasie tworzą się ruchy społeczne takie jak Vélorution, Critical Mass czy Naked Bicycle Races, zachęcające do jazdy na rowerze oraz troski o środowisko. Kiedy ruchy te doszły do głosu, dały początek miastom przyjaznym rowerzystom, takim jak Kopenhaga czy Montreal, które dziś stanowią wzór organizacji miejskiej mobilności. Współcześnie rowery znalazły uznanie w większych miastach na całym świecie. Lokalne władze wspierają ten ruch świadome istotnej roli, którą te pełnią w procesie zdrowego i zrównoważonego rozwoju miast. Dzisiejsi cykliści (czy są to kolarze, zwykli użytkownicy, artyści, architekci, dizajnerzy czy aktywiści) bronią tej globalnej wizji miasta - bardziej zielonego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska.
Nie dziwi fakt, że wielu artystów aktywnie angażuje się w ten ruch. Od momentu wynalezienia roweru, artyści utrwalali go w swoich pracach, dając świadectwo zmieniającym się czasom poprzez ukazanie powstania nowego sposobu spędzania wolnego czasu. Potem uczestniczyli w demokratyzacji i popularyzacji roweru tworząc plakaty reklamowe produkujących je zakładów, by w końcu uczynić z niego symbol ruchu i wolności.
Luca Battiston (Włochy), Godziella, 2012, rowerowy Sound System
Prace włączone do wystawy Velodream odzwierciedlają ten bliski i trwały związek między sztuką i rowerem, ukazując go jako czynnik wyzwolenia i postępu ludzkości. Ten samorzutny i aktywny duch (choć nie utopijny, nawet jeśli wzbogacony o wizjonerskie, idealistyczne i wymyślne obrazy) materializuje się w koncepcyjnych lub funkcjonalnych dziełach zarówno znanych artystów, jak i spontanicznych pracach młodych, kreatywnych ludzi. Twórczość ta odzwierciedla pozytywny i konieczny dynamizm, który być może pomoże położyć fundamenty pod nową wizję miast przyszłości.
kuratorka: Blandine Roselle
NL Architects (Holandia), Bicycle club (Klub rowerowy), 2012, wizualizacja
PIDO/PAO (Chiny), Tricycle house and tricycle garden (Trójkołowy dom i trójkołowy ogród), 2012
Ugo Gattoni (Francja), Bicycle (Rower), 2012, rysunek, komisja: London Museum
Satoshi Minakawa (Japonia), Dekochari, 2009, seria fotograficzna
Źródło: http://www.bwa.wroc.pl/index.php?l=pl&id=866&b=1&w=1