English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Technika pokonywania zakrętów - porady trenera Arkadiusza Koguta

Jedni je lubią, inni nienawidzą. Podczas gdy zaawansowani wchodzą w zakręt 90° z prędkością 60km/h, początkujący obawiają się przekroczyć 30km/h. Różnica nie wynika z generowanej mocy, ale z techniki jazdy.

 

Jak prawidłowo pokonywać zakręty, aby robić to płynnie, bezpiecznie i szybko? Poradnik dotyczy techniki na szosie. 

Jego autorem jest Arkadiusz Kogut. Trenował przez 10 lat wyczynowo (2 ostatnie lata w Hiszpanii) i trenuje kolarzy amatorów i zawodowców również od 10 lat - łącznie 20 lat w kolarstwie. Założyciel Way2Champ, trener kolarstwa UCI, autor w magazynie SZOSA, pomaga kolarzom w wydobywaniu sportowego potencjału

A teraz do rzeczy:

Polecana technika przy zjazdach na rowerach szosowych:

  • postawa ciała: ręce szeroko na kierownicy (klamkomanetki przy prędkości do 35km/h, dolny chwyt przy prędkości powyżej 35km/h), dwa palce zawsze na dźwigniach hamulcowych, głowa do góry, wzrok wpatrzony w drogę przed Tobą tak daleko jak to możliwe, przedramiona równolegle do poziomu drogi, pośladki w tylnej części siodełka,
  • rozluźnij ciało, nie spinaj się i staraj się manewrować pozycją ciała w celu pokonania zakrętu zamiast sterowania rowerem w prawo lub w lewo. Wykorzystaj tak dużą część drogi jak to możliwe, aby płynnie wejść w zakręt bez szarpania rowerem,

  • prędkość pokonywania zakrętu dobierasz PRZED rozpoczynaniem manewru skręcania – jeśli musisz hamować w zakręcie, to znaczy że wszedłeś weń ze zbyt wysoką prędkością,

  • Staraj się hamować przednim hamulcem (70%), tylnego używając do delikatnej kontroli prędkości w małym zakresie (30%),

  • będąc w zakręcie nie hamuj – gdybyś nadal zaciskał dźwignie, możesz wypaść z zakrętu. Jeśli musisz, hamuj w zakręcie przednim hamulcem – przydatne zwłaszcza w trakcie jazdy w grupie, gdzie nie zawsze możesz dobrać optymalny tor jazdy,

  • przełożenie również dobierasz PRZED wejściem w zakręt zawsze gdy to możliwe, gdyż pozwala to dużo szybciej wyjść z zakrętu (wyobraź sobie, że wchodzisz na 52/11 przy prędkości 45km/h i wychodzisz 30km/h – bujanie na takim przełożeniu jest dużo cięższe i wolniejsze niż np. z 52/15),

  • przed wejściem w zakręt unieś pedał rowerowy od wewnętrznej w górę, a ciężar ciała oprzyj na pedale zewnętrznym skierowanym w dół. Możesz dodatkowo opuścić wewnętrzny łokieć w stronę zakrętu aby rozpocząć ruch skręcania,

  • zawsze bierz poprawkę na przeszkody, którą mogą czekać Cię za zakrętem – jeśli nie znasz trasy idealnie, zmniejsz prędkość do bezpiecznej i nie ryzykuj. Być może będziesz musiał zmienić linię skrętu w ostatnim momencie, bo na drodze będzie deska, kamień, gałąź, wybiegające zwierzę na wsi, idący poboczem piesi, etc. Może się to zdarzyć również na wyścigu w ruchu zamkniętym,

  • przy zakrętach o kącie 90° i powyżej nie pedałuj. Przy mniejszych kącie skrętu możesz spróbować pedałować, ale uważaj na ryzyko zahaczenia pedałem o asfalt – polecane dla zaawansowanych,

  • pokonywanie zakrętu na wyścigu (najszybsze) przy zamkniętej drodze i możliwości przekraczania osi jezdni: wejście w zakręt maksymalnie od zewnętrznej, ścięcie zakrętu u jego szczytu, wyjście do zewnętrznej,

  • pokonywanie zakrętu na treningu (bezpieczne): wejście w zakręt od zewnętrznej do granicy osi jezdni, płynne pokonanie zakrętu bez ścinania, wyjście do zewnętrznej ograniczone osią jezdni.

Najczęstsze błędy przy pokonywaniu zakrętów:

  • wchodzenie w zakręt zbyt szybko,

  • hamowanie w zakręcie,

  • nie pozostawienie przestrzeni na dodatkowy manewr w razie niespodziewanej przeszkody,

  • patrzenie kilka metrów w przód zamiast tak daleko jak to możliwe,

  • zbyt wysoka prędkość w ślepych zakrętach (tam, gdzie nie widać przestrzeni wyjścia z zakrętu).

  

Jeżeli jesteście zainteresowani współpracą z grupą Way2Champ zapraszamy do kontaktu poprzez mail:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

   

Źródło: Arkadiusz Kogut Way2Champ ; fot. Małopolski Wyścig Górski | Tomasz Markowski

  Sklep.rowery.pl

Patronat / Współpraca

 

Podkarpacka-Liga-Rowerowa

 

14522687_619365254901289_373792591331914942_n.jpg

logo Bike Day

Tauron Lang Team Race psr  Mistrzostwa Polski w kolarstwie szosowym

 LOGO Vienna Life Lang Team Maratony Rowerowe BIKE DAYS logo NT150px 

  logo face black  150cm PĘTLA KOPERNIKA

Harpagan 52 - Człuchów