English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Trenować jak kobieta czyli czym różni się kolarski trening kobiet i mężczyzn

Trening Kolarski Kobiet

– Fizycznie jesteśmy słabsze od mężczyzn, ale też przecież z nimi nie rywalizujemy – mówi Paulina Brzeźna-Bentkowska, utytułowana zawodniczka i trenerka MAT Atom Deweloper Wrocław, która wraz z Katarzyną Pawłowską i Moniką Brzeźną w najnowszym odcinku filmu platformy AiTrainer opowiada o tym, jak trenują i ścigają się kobiety.

 

Zdaniem Katarzyny Pawłowskiej, topowe zawodniczki, chcąc utrzymać się w czołówce rankingów i pozostać w zawodowych teamach, trenują coraz ciężej. Podobnie jak w męskim kolarstwie, rosną średnie na wyścigach, a tym samym wymagania, jakie stawia się kolarkom.

– Granice możliwości organizmu wciąż są przesuwane, ponieważ pojawiają się nowe środki i metody treningowe, które na to pozwalają

– mówi trzykrotka mistrzyni świata w kolarstwie torowym.

Kiedy zaczynałam trenować, miewałam za zadanie pojechać kilka tempówek, a co z tego wyniknie, okazywało się dopiero na wyścigach. Teraz jest nie tylko łatwiej rejestrować i analizować trening oraz reakcje organizmu, ale przede wszystkim planować obciążenia.

Zdecydowanie więcej mówi się także o równowadze między treningiem a odpoczynkiem

– dodaje Paulina Brzeźna-Bentkowska.

Nie zmieniło się chyba jedynie to, że w treningu kolarskim wciąż chodzi o te same elementy: o szybkość, siłę i wytrzymałość.

Monika Brzeźna uważa, że mimo dostępności urządzeń, pozwalających planować, realizować i analizować trening, najważniejsze jest wyczulenie na reakcje organizmu.

Każdy jest inny, każdemu służy co innego, zarówno w treningu, jak i diecie oraz regeneracji

– podkreśla.

Gdyby było tak, że wystarczy jedynie skuteczna metoda treningowa, by dowolnego zawodnika doprowadzić do wysokiego poziomu, można by było z każdego zrobić zawodowca. Ale to tak nie działa. Tych elementów jest więcej, a najlepiej wie, co na niego działa, sam zawodnik.


Psychika to 70% sukcesu w kolarstwie

– dodaje Paulina.

– To głowa odpowiada za to, czy w decydującym momencie stać cię na atak i jesteś wystarczająco zmotywowana, by wbrew parametrom fizjologicznym, wskazaniom pulsometru czy miernika mocy wygrać wyścig.

Wtóruje jej Monika, zdaniem której zawodnicy dzielą się na tych, których do osiągnięć motywują zwycięstwa i tych, których do ciężkiej pracy pobudzają porażki.

Jeśli nie poznasz i nie zrozumiesz siebie, nie zdołasz się w kolarstwie rozwijać

 – mówi.

Znakomite polskie zawodniczki opowiadają także o niebagatelnym wpływie emocji, które potrafią albo budować, albo zdemontować team, wpływając na rywalizację.

– Jeśli są między dziewczynami jakieś konflikty, ich odzwierciedleniem będzie zachowanie wobec siebie na wyścigu

– mówi Paulina.

O mężczyznach mawia się, że wszystkie nieporozumienia potrafią odłożyć na bok i bez szemrania jechać na kolegę z teamu. Ale jest to łatwiejsze, jeśli nagroda za zwycięstwo pozwala każdemu zawodnikowi z zespołu przywieźć do domu znaczącą gotówkę. My często, po podzieleniu premii, możemy jedynie iść za te pieniądze na kawę

– zastrzega Monika.

W zagranicznych ekipach, w których się ścigałam, nie mogłyśmy wybierać, z kim chcemy być w pokoju. Decydowano za nas

– dodaje Kasia.

W ten sposób miałyśmy okazję się wszystkie dobrze poznać i zacieśnić więzy. Tak buduje się zespół. Poza tym najczęściej jest tak, że w życiu zachowujesz się tak samo, jak na wyścigu, więc podczas rywalizacji wiedziałyśmy, czego spodziewać się po poszczególnych koleżankach z teamu.

W tej rozmowie poruszone zostały także kwestie stosowania przez zawodniczki niekiedy zbyt restrykcyjnej diety, której celem jest tak z pozoru pożądane w kolarstwie wycieniowanie.

W tym sporcie nie chodzi o to, by być chudym, ale silnym

– zastrzega jednak Paulina. Kasia zauważa, że zbyt niski indeks BMI prowadzi do zaburzeń w pracy organizmu, w tym układu hormonalnego. O tym aspekcie trenowania, ściśle związanym z cyklem miesięcznym, także posłuchacie w naszej rozmowie.

Cały wywiad o tym, czym różni się kolarski trening kobiet i mężczyzn, co decyduje o sukcesach i porażkach zawodniczek, jak emocje, psychika i cykl miesięczny wpływają na ich dyspozycję, kiedy współpraca na zawodach i poza nimi między kobietami się układa i co może ją zrujnować, a także o tym, dlaczego optymalna waga jest ważniejsza od wycieniowania dostępny jest pod tym linkiem na youtube'owym kanale platformy AiTrainer.

 

 


Informacje o AiTrainer:

AiTRAINER to inteligentny program do treningu kolarstwa w 4 dyscyplinach: kolarstwo szosowe, kolarstwo górskie MTB, Gravel i kolarstwo przełajowe CX. AiTRAINER to indywidualne ułożone w oparciu o FTP lub HRmax treningi, które stopniowo, w zależności od wykonanej pracy oraz adaptacji organizmu danego zawodnika na bodźce treningowe dopasowują do niego i jego celów zarówno intensywność, jak i objętość.

AiTRAINER prowadzi także kanał na You Tube, w którym we współpracy z praktykami kolarstwa publikuje edukacyjne filmy wyjaśniające treningowe i wyścigowe zawiłości tej dyscypliny sportu.

 

Źródło: aitrainer.eu/

  Sklep.rowery.pl

Patronat / Współpraca

79 tour de pologne 2022 logo

 

Podkarpacka-Liga-Rowerowa

MaratonMTB.PL

 

 

 

Tauron Lang Team Race psr  Mistrzostwa Polski w kolarstwie szosowym

 LOGO Vienna Life Lang Team Maratony Rowerowe BIKE DAYS logo NT150px 

  logo face black  150cm PĘTLA KOPERNIKA

Harpagan 52 - Człuchów