Rowerowy Kraków - recenzja mapy wydawnictwa ExpressMap

„Kraków - Sukiennice 01” autorstwa Lestat (Jan Mehlich) - Praca własna. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons

Dostaliśmy do recenzji mapy rowerowe wydawnictwa ExpressMap. Przedstawiamy Wam mapę "Rowerowy Kraków" powstałą we współpracy z aktywistami rowerowymi ze stowarzyszenia "Kraków Miastem Rowerów".

 

Przedmiotem niniejszej recenzji jest „Rowerowy Kraków” – rowerowy plan miasta wydany przez wydawnictwo ExpressMap Polska Sp. z.o.o. w 2015 r., w serii wydawniczej „comfort! map”.

 

Pod względem metodycznym plan został przygotowany poprawnie – zawiera większość podstawowych elementów planu, czyli skalę (we wszystkich trzech formach), siatkę kwadratów, ramkę i legendę. Wydawca zdecydował się podzielić obszar objęty planem na dwie części, przedstawione na dwóch stronach arkusza – północną (większą, obejmującą prawie całą powierzchnię z jednej strony) i południową, która została umieszczona na drugiej stronie razem ze spisem ulic i szczegółowym planem centrum miasta. Jest to dobre rozwiązanie, gdyż pozwala na zastosowanie możliwie największej skali. Umożliwia też wygodne korzystanie z planu w centrum Krakowa. Bardzo dużym plusem jest wyróżnienie sygnatur liniowych oznaczających drogi dla rowerów kolorem ciemnoróżowym, który jaskrawo wyróżnia się na tle pozostałych elementów.

Rowerowy Kraków


Są jednak widoczne również wady. Jedną z nich jest zastosowanie nietypowej skali – 1:22000; a dla centrum miasta – 1:12000. Mapy i plany w skali o „okrągłym” pomniejszeniu są dla użytkowników bardziej czytelne, np. oglądający mapę w skali 1:50000 po krótkim czasie szybko przyzwyczaja się do odległości na mapie: 1 cm – 500 m, i porównując odległości nie musi często korzystać z podziałek. Skala zastosowana w przypadku „Rowerowego Krakowa” może sprawiać pewne problemy (np. ciężko jest ocenić „na oko” odległość w terenie używając tej skali), lecz tego typu problemy mają większe znaczenie w przypadku map stosownych dla turystyki pieszej lub samochodowej.

Rowerowy Kraków

 

Inną wadą jest umieszczenie niekoniecznie potrzebnych informacji, np. nazwy dzielnic (bez wyznaczonych na planie ich granic), lub niepoprawne przedstawienie obiektów – np. granica miasta jest przedstawiona jako niebieska linia, co może mylić użytkownika – przypomina ona symbol rzeki.


Najistotniejsze jest jednak praktyczne zastosowanie planu. W założeniu ma ona być używana podczas poruszania się rowerem na terenie miasta, i tutaj zdecydowanym plusem jest laminowanie całego planu, co czyni ją bardzo wytrzymałą i jednocześnie wygodną w użyciu – laminowanie mapy w przypadku rowerzysty jako docelowego odbiorcy przydaje się jeszcze bardziej potrzebne niż w przypadku turysty pieszego. Kolejną zaletą jest umieszczenie wszystkich potrzebnych elementów, które mogą być przydatne rowerzystom – oprócz tras również stacje Krakowskiego Roweru Miejskiego, serwisy i sklepy rowerowe i serwisy samoobsługowe. Dużym plusem jest zróżnicowanie tras rowerowych na różne typy (oznaczone różnymi sygnaturami liniowymi) – trasy stricte rowerowe, pieszo-rowerowe, jednokierunkowe dla rowerów, chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów i inne.


Sporą wadą jest bardzo mała czcionka opisująca większość sygnatur (np. sklepy rowerowe, obiekty turystyczne, kulturalne, handlowe, przemysłowe), co ma duże znaczenie podczas jazdy rowerem, np. w czasie złych warunków atmosferycznych, pośpiechu, lub dla osób z wadą wzroku. Również same sygnatury punktowe są w większości b. małe (np. kina, kościoły, stacje benzynowe, sygnalizacja świetlna). Lepszym rozwiązaniem byłoby zwiększenie czcionki kosztem ograniczenia liczby obiektów opisanych nazwą. Z kolei brakuje specjalnego oznaczenia linii autobusowych, dostosowanych do przewozu rowerów (np. linia 134 Cracovia Stadion – ZOO). Również linie tramwajowe powinny być bardziej wyeksponowane, ze względu na występowanie szyn na nawierzchniach ulic - kolejna istotna informacja, która mogłaby się przydać rowerzystom.

Rowerowy Kraków


Dodatkową zaletą jest opracowanie legendy w czterech językach, co może poszerzyć liczbę odbiorców, zwłaszcza w sezonie turystycznym. Dobrym rozwiązaniem jest też umieszczenie wybranych zasad ruchu drogowego dla rowerzystów.


Podsumowując, wystawiam rowerowemu planowi miasta ocenę dobrą, ponieważ niewielkie wady w metodycznym przygotowaniu są z nawiązką zrekompensowane przez bogatą treść i dużą funkcjonalność. Zdecydowanie na korzyść wpływa również laminowanie, co czyni plan wyjątkowo przydatnym do poruszania się rowerem na terenie miasta.


Ocenę poprawiłoby inne zorganizowanie "południowej" strony arkusza (tej ze spisem treści) - można byłoby przedstawić plan miasta tylko do 12 wiersza siatki kwadratów, czyli do zgięcia poziomego (gdyż na południowych krańcach miasta – wiersze 13 i 14 - nie ma żadnej infrastruktury rowerowej). Dzięki temu można byłoby zyskać dużo więcej miejsca na powiększenie planu centrum miasta, by zmieściły się na nim również Kazimierz, Stare Podgórze oraz obszar wewnątrz Alei Trzech Wieszczów - obszary szczególnie istotne dla korzystających z planu turystów; pozwoliłoby to również na ewentualne zwiększenie skali do np. 1:10000. Równocześnie umożliwiłoby to ewentualne zwiększenie czcionki w spisie ulic.

 

Zobaczcie też: Rowerowa Warszawa - recenzja mapy wydawnictwa ExpressMap


Autor: Michał Jarzyna - Absolwent IGiGP UJ, kierunek: geografia

Patronat / Współpraca

79 tour de pologne 2022 logo

 

Podkarpacka-Liga-Rowerowa

MaratonMTB.PL

 

 

 

Tauron Lang Team Race psr  Mistrzostwa Polski w kolarstwie szosowym

 LOGO Vienna Life Lang Team Maratony Rowerowe BIKE DAYS logo NT150px 

  logo face black  150cm PĘTLA KOPERNIKA

Harpagan 52 - Człuchów