Małopolska wybuduje setki km tras

Ponad 600 km tras rowerowych dla turystów zbuduje Małopolska. To pierwszy taki projekt w Polsce, potrwa do 2020 roku. To ma być spójna sieć tras przebiegających przez całe województwo. Połączą one główne miasta regionu (Kraków, Tarnów, Oświęcim, Nowy Sącz, Nowy Targ, Olkusz, Zakopane).

Urzędnicy stawiają na wielodniową turystykę rowerową. To modne w Europie, polscy rowerzyści korzystają z europejskich tras nad Dunajem i Renem.

Małopolskie trasy zaprojektowaliśmy tak, żeby mogli nimi podróżować wszyscy: rodziny z dziećmi, emeryci, wyczynowcy z bagażami. To już europejski standard, konsekwencja i rzeczywiście spójność.

- przekonuje Jacek Ziebura, który przygotowywał dla województwa małopolskiego ten projekt.


Projekt realizuje marszałek Małopolski, sieć będzie gotowa do 2020 roku - pojedziemy 600 km dróg, które połączą się ze sobą (po zsumowaniu będzie ponad 1000 km). Koszt inwestycji to 200 mln zł. Wzdłuż tych głównych tras powstaną Miejsca Obsługi Rowerzystów, wyposażone w infrastrukturę umożliwiającą wygodny odpoczynek.

Gdzie poprowadzono trasy? Przede wszystkim w korytarzach kolejowych i po wałach rzek - Wiśle, Dunajcu, Skawie, Rabie, Prądniku i Rudawie. Projektowane są również wzdłuż dróg publicznych i na terenach leśnych.

Na niektórych odcinkach można już jeździć, powstają następne - do końca tego roku przybędzie 190 km (od Drwini do Szczucina - 91 km, od Brzeszcz do Skawiny - 84 km i od Ostrowa do Biskupic Radłowskich - 14 km). Niedawno ogłoszono przetarg na kolejne, które mają być gotowe do końca przyszłego roku.

Niektóre z projektowanych tras zostaną włączone do międzynarodowych szlaków. Na rowerze będzie można pojechać do Norwegii, ale i Grecji.

Ważnym elementem projektu jest skomunikowanie z koleją w tych miastach, przez które będzie można przejechać jednośladem. Rowerzyści najczęściej korzystają z tego środka transportu, żeby dotrzeć do trasy, a potem wrócić do domu

- dodaje Ziebura.

mapa tras malopolska mala

 


Propozycje tras, które zostaną zrealizowane:


1. Wiślana Trasa Rowerowa:

- WTR na terenie Małopolski przebiegać będzie przez 10 powiatów i 21 gmin/miast. Zaczyna się w Jawiszowicach na granicy z województwem śląskim, a kończy w Szczucinie na granicy z województwem świętokrzyskim. Długość trasy to ok. 200 km, natomiast na odcinku ok. 120 km Wiślana Trasa Rowerowa stanowić będzie wspólny przebieg z europejską trasą rowerową EuroVelo4 (lokalna nazwa VeloMetropolis), od Jawiszowic do Woli Batorskiej.

2. VeloMetropolis (EuroVelo4):

- przebiegać będzie przez 5 powiatów i 12 gmin/miast. Długość trasy to ok. 84 km i jest to samodzielny przebieg przedmiotowej trasy. Swój początek będzie mieć w Jawiszowicach na granicy z województwem śląskim, a koniec w miejsowości Jodłówka Wałki na granicy z województwem podkarpackim. VeloMetropolis przebiegać będzie po części wspólnej z WTR na odcinku ok 124 km.

3. VeloNatura (EuroVelo 11):

- przebiegać będzie przez 7 powiatów i 17 gmin/miast, trzema odcinkami południowym, centralnym i północnym. Długość całej trasy wynosi ok. 186 km, natomiast część odcinków pokrywa się z innymi trasami rowerowymi. Centralna część trasy o długości ok. 90 km ma wspólny przebieg z trasami: VeloDunajec od Starego Sącza do Ostrowa, VeloMetropolis od Tarnów do Woli Batorskiej, WTR i VeloMetropolis na odcinku od Woli Batorskiej do granic Krakowa.

4. VeloRaba:

- biec będzie przez 5 powiatów i 14 gmin/miast. Jej całkowita długość to ok. 112 km. Trasa rozpocznie się w Chabówce, a koniec będzie w Uściu Solnym. Poprowadzi nas przez Puszczę Niepołomicka do trasy VeloMetropolis(EV4) - ich wspólny przebieg zakończy się w Mikluszowicach. VeloRaba w swoim przebiegu dowiązywać się będzie do trasy rowerowej projektowanej w otoczeniu jeziora Dobczyckiego.

5. VeloSkawa:

- na tej trasie w dużej części wykorzystywane są istniejące drogi bitumiczne gminne i powiatowe, część została wyznaczona po wałach przeciwpowodziowych i nieużywanych nasypach kolejowych. Jej długość to ok. 110 km, VeloSkawa zaczyna się w Suchej Beskidzkiej, a kończy w Hutkach (połączenie z trasą VeloPrądnik), jedynie na długości ok. 300 m trasa VeloSkawa pokrywa się z trasą WTR i VeloMetropolis (EV4), po istniejącej drodze publicznej w rejonie przeprawy promowej w miejscowości Przewóz - Okleśna.

6. VeloDunajec:

- długości ok. 172 km, początek w Zakopanem, finisz w Wietrzychowicch. W rejonie Jeziora Czorsztyńskiego po południowej stronie stanowić będzie uzupełnienie trasy wykonywanej przez Fundację Jeziora Czorsztyńskiego. Velo Dunajec łączyć się będzie z trasą VeloNatura (EuroVelo 11) i od Starego Sącza do Ostrowa biegną wspólnym przebiegiem. Następnie trasa VeloDunajec przebiegać będzie samodzielnie i na samym końcu łączyć się będzie z trasą WTR w miejscowości Wietrzychowice.

7. VeloPrądnik:

- przebiegać będzie przez dwa powiaty i osiem gmin. Rozpoczynać się będzie w Hutkach, a kończyć w Krakowie. Jej całkowita długość to 57 km.

8. VeloRudawa:

- długości ok. 45 km, pobiegnie przez 4 gminy; początek na styku z trasą VeloSkawa w Trzebini, dalej ma już samodzielny przebieg aż do Krakowa. To trasa o charakterze rekreacyjnym dla mieszkańców Krakowa, ale także poprzez trasę VeloSkawa i VeloPrądnik umożliwiająca uprawianie turystyki rowerowej na całym układzie tras rowerowych Małopolski.

 

Źródło: gazeta.pl
Foto: pexels.com

Tags: Wyprawa, Dla każdego, trasy rowerowe

Patronat / Współpraca

80 tour de pologne 2023 logo

Orlen Wyścig Narodów 2023

 

 

Podkarpacka-Liga-Rowerowa

MaratonMTB.PL

 

 

 

Tauron Lang Team Race psr  Mistrzostwa Polski w kolarstwie szosowym

  LOGO Vienna Life Lang Team Maratony Rowerowe  BIKE DAYS logo  NT150px 

   logo face black   150cm   PĘTLA KOPERNIKA

Harpagan 52 - Człuchów